Rizuwan86 eVolution !

ni citer pasal ape yg aku tau je laa

Rujukan : Buat Kabel Network

masa ari tu aku gi tolong abg ipar aku,
aku buat la kabel straight nak connect pc ke switch,
dapat mmg dapat, tapi tak nampak pc lain, dia xleh
ping modem/router..
so aku pun pk la ape la problem nye..
pun x dapat2.. kabel hujung sana dan sama dah susunannya
ngan hujung sini.. dah straight daa.. ye laa
kalau straight ni mane kesah sangat susunan dier..
janji susunan sana sama ngan susunan sini..
tapi tu semua silap!! kalau dekat bleh la pakai, tapi
kabel tu da panjang sikit je pc tu da x nmpak switch atau
network daa.. yang bleh nampak diri dia sorang je
so, solution dia kat sini kabel tu smua kepala dia
sebab nak susun warna baru.. time tu aku pakai susunak 506A
kat bawah ni.. last last, smua dapat ping modem.. 2 block
pun x kesah. baru aku tau nak wat kabel ni kene ikut susunan
yg betul walaupun straight cable.. kalau jarak dekat dalam
3-4 kaki tu bleh laa xnak ikut susunan, tapi kalau dah jauh,
mmg kene ikut susunan warna yang diberi bawah ni iaitu 506A..
ingat2 la ye..





568-A Wiring

568-B Wiring